Het uitbrengen van het magazine is tot stand gekomen na een uitstekende samenwerking tussen VV Alkmaar en mediabedrijf XYTO Media uit Heerhugowaard. Hoofdredacteur Paul van der Molen sprak van een uniek gegeven in de voetballerij. Niet eerder is het voorgekomen dat een club in de Eredivisie vrouwen een dergelijk magazine, welke 200 pagina's dik is en in full-color is afgedrukt, heeft gerealiseerd. "Je ziet wel eens dat een club een presentatiemagazine uitbrengt waarin dan een aantal pagina's worden opgevuld met het meiden- en vrouwenvoetbal. Wij hebben ervoor gekozen een magazine uit te brengen waarin de gehele club belicht wordt. Dus niet alleen het vlaggenschip in wat uitkomt in de Eredivisie, maar ook de veel geprezen jeugdopleiding, het G-team en aandacht voor vrijwilligers. Het is tevens een terugblik op de eerste vijf jaar van deze jonge club, waarin men ook vooral vooruit kijkt naar de toekomst".
Opleidingsclub
Van der Molen maakte al eerder kennis met de club en was blij verrast toen zijn werkgever XYTO Media bekend maakte om sponsor en mediapartner te worden van de Alkmaarse eredivisionist. Het oprichten van een G-team gaf daarbij voor directeur Stefan Mol de doorslag. "Als men ziet wat men hier in vijf jaar heeft bereikt verdiend deze club dat gewoon. VV Alkmaar is duidelijk een opleidingsclub voor meiden waarin speelsters niet alleen een gerede kans maken om hun debuut te maken op het hoogste niveau, maar ook om een volgende stap te maken. Diverse speelsters maakten al een dergelijke stap naar een Nederlandse topclub of zelfs naar het buitenland", aldus Van der Molen. "Ik heb in de afgelopen maanden tijdens het maken van het magazine alleen maar meer respect gekregen voor een ieder die zich voor VV Alkmaar inzet en dan met name voor de vrijwilligers die deze club dragen."
Superfan
Bij afwezigheid van voorzitter Gijs Schot had het voor de hand gelegen dat algemeen manager Patrick Tenthof het eerste nummer uitgereikt zou krijgen, maar Tenthof koos zelf voor een andere optie. Dat deed hij nadat hij eerst XYTO Media had bedankt voor de unieke samenwerking. "Als club zijn wij zeer blij met een partner als XYTO Media en bijzonder trots op dit magazine". Tenthof riep vervolgens de 11-jarige Kayleigh de Bekker naar voren om het eerste nummer in ontvangst te nemen. "Kayleigh is afkomstig uit Dinteloord en kwam hier een paar jaar geleden tijdens een Open Dag en is sindsdien nooit meer weggeweest. Vrijwel elke thuiswedstrijd en soms ook bij uitwedstrijden reizen haar ouders vanuit Noord-Brabant op en neer om Kayleigh te laten genieten van 'haar VV Alkmaar'. Kayleigh, zelf ook talentvol voetbalster, heeft onlangs de overstap gemaakt van RBC naar ADO Den Haag, maar haar contract bij VV Alkmaar ligt nu al klaar want zo'n superfan is hier altijd welkom", aldus de VV Alkmaar-manager waarna Kayleigh zelf vol trots het eerste exemplaar in ontvangst nam.
Het VV Alkmaar presentatiemagazine is gratis af te halen bij de club tijdens wedstrijddagen.
Foto's: Mike Schoonenberg Photgraphy