De wereld mooier achterlaten dan we haar hebben aangetroffen! Dat is waar Monique Ravenstijn elke dag haar bed voor uitkomt. Zie hier de inleiding van alweer het tweede boek van de Westfriese supermarkt onderneemster Monique Ravenstijn, in de regio ook wel bekend als ”Jumbo Monique” van de gelijknamige supermarkt en de grondlegger van Jeelink. In een vraaggesprek praat Monique honderduit over zichzelf, haar boek , ideeën en visie.
Want wie is Monique Ravenstijn nu eigenlijk?
‘Ik ben geboren in 1973 in Medemblik en zelfs mijn geboorte was al bijzonder aangezien ik 6000e inwoner van Medemblik was en mijn moeder dus de burgemeester aan het kraambed had. Ik ben de vijfde generatie van een echte ondernemersfamilie in het supermarktwezen. Vanuit Medemblik is mijn vader naar Texel gegaan en zelf had ik mijn eerste SPAR-winkel in Opperdoes waar we twee jaar met veel plezier gestaan hebben. Toen er in Texel een winkel vrijkwam (toen nog Super De Boer) heeft mijn vader mij getipt en ben ik hoogzwanger aan de onderhandelingstafel gaan zitten om uiteindelijk in 2001 met man en kind naar De Koog te vertrekken.
Texel was gelijk een vuurdoop want door een vroege Pasen en het zomerseizoen op komst moesten we gelijk vol aan de bak. Je moet je voorstellen dat op Texel alles draait om die seizoenen uiteindelijk hebben mijn ex-man en ik dat negen jaar gedaan met veel plezier waarbij we elkaar goed aanvulden. Ik zorgde voor de personeelsadministratie en dat de winkel op orde was en hij zorgde voor het logistieke gedeelte zoals de aanvoer van goederen. Na negen seizoenen kwamen wij er wel achter dat het draaien van seizoenen echt “killing” was zeker omdat er ondertussen nog twee kinderen waren bijgekomen. We hadden ondertussen een tweede winkel in Den Burg erbij toen mijn echtgenoot een burn-out kreeg. Het moederschap combineren met het ondernemen was dan ook zwaar, maar toen hij thuis kwam te zitten en dus meer voor de kinderen kon zorgen en heb ik het hele managen van de winkels overgenomen.’
En toen kwam Zwaagdijk?
‘Ja, ik hoorde dat er daar, een dorpje met 1200 inwoners midden in de weilanden, een supermarkt mocht komen. Jumbo durfde het in eerste instantie niet aan, maar ik wilde die winkel hebben en heb al mijn passie en overredingskracht erin gegooid. In 2012 zijn we begonnen met nul euro omzet en een geheel nieuw team en het was meteen een megasucces. Ik was niet alleen terug op mijn geboortegrond – Zwaagdijk is gemeente Medemblik- , maar maakte ook een enorme persoonlijke ontwikkeling mee door van een directief leiderschap naar een coachende stijl te gaan. Vanaf toen ben ik mijn persoonlijk leiderschap gaan omarmen en rees bij mij steeds meer de vraag van: Wie ben ik nu eigenlijk, waar sta ik voor en waar wil ik naar toe?
Gaandeweg begon ik zo ook uit te pluizen waarom ik toch die supermarktbranche in ben gegaan terwijl ik dat als kind helemaal niet wilde. Ik begon te snappen dat de supermarkten mijn podia zijn om mijn missie te leven. En mijn missie is dat ik de wereld mooier wil achterlaten dan dat ik haar heb aangetroffen. Dat klinkt heel groots, maar als je 120 medewerkers hebt en 2000 klanten heb je al een enorm platform wat je kunt inzetten. Ik geloof er in dat de supermarkt van de toekomst een ontmoeting- en verbindingscentrum is voor iedereen. De supermarkt is een kraamkamer om nieuwe sociale initiatieven te beginnen. Zo is ook Jeelink ontstaan wat begon met een plan genaamd MIOK (mensen, inspireren, ontwikkelen, kansen) en is uitgegroeid tot een complex waarin men gaat samenwerken en verbinden. Dit vraagt wel om andere competenties en structuurverandering van je medewerkers en ook daarin hebben een omslag gemaakt op het gebied van hospitality. We hebben er dan ook voor gekozen om deze mensen zelf te trainen op te leiden en alles wat er nu loopt is dan ook eigen kweek. Deze mensen weten wat de visie is van Jumbo Monique en Jeelink en dragen dat ook uit.’
Hoe ben je met Jumbo Monique in Heerhugowaard terecht gekomen?
‘Het plan om meer winkels te openen was er al toen ik te horen kreeg van het pand aan de Middenweg wat eerder als Albert Heijn geen doorslaand succes was wilde ik de sprong toch wagen ook al was Jumbo er ook nu niet happig op. Toch geloofde ik er in om met dezelfde visie als in Zwaagdijk hier iets moois neer te zetten. Het eerste jaar was het ook echt taai, maar inmiddels zijn we twee jaar verder en draait het goed.
“Voorbij de THT” is niet je eerste boek?
‘En ook niet de laatste want ik heb de smaak van het schrijven echt goed te pakken. In 2018 heb ik “Hoe dan..?” geschreven samen met een psychologe. Hierin vertelde ik over het persoonlijk leiderschap terwijl zij het aanvulde met hetgeen er dan in je hersenen gebeurt. Een vorm van sparren in een soort brievenvorm en dat was best leuk om te doen. Samen met mijn compagnon was ik eigenlijk al bezig met een ander boek “Stoelendans” wat gaat over hoe je in deze ondernemerswereld aan het opklimmen bent tot je op een bepaald op een kruispunt belandt van: Hoe nu verder? Dit wordt een boek over instinctief management en hoe andere ondernemers er hopelijk van kunnen leren en geïnspireerd raken.
Ondertussen begon mijn eigen gedachtengang en “The way of life” van Jeelink steeds verder te groeien. Hoe kan ik er voor zorgen dat het verankerd wordt en dat het gedachtegoed op papier staat? Op de cover van “Voorbij de THT” staat de datum van 12-03-2020 en dat is bewust gedaan omdat ik die dag had afgesproken met mijn schrijfcoach Eveline en haar vertelde dat ik dit boek wilde schrijven. Waar ik de andere boeken samen maak was dit echt mijn eigen ding waarin ik helemaal los wilde gaan en laat zien wie Monique Ravenstijn is. Dit was net in de periode dat de corona-uitbraak op gang kwam en de mensen begonnen te hamsteren. Na die eerste golf ben ik uiteindelijk begonnen met schrijven.’
Waar gaat het boek over?
Het boek is opgebouwd uit drie fases. Het eerste gedeelte is het ‘Ik, Monique Ravenstijn-stuk’ over hoe ik was en ben vanuit mijn jeugd tot nu. Dus Monique als kindje, als ondernemer, als trendwatchers, als visionair en welke beren op de weg ik heb overwonnen om er te staan zoals ik er nu sta. Het tweede gedeelte gaat over het ontstaan van Jeelink en hoe deze horizontaal, verticaal en circulair in elkaar steekt en hoe groeien we naar een inclusieve samenleving waarin de verbinding centraal staat? En het derde deel gaat erover dat we echt projecten zijn gaan doen buiten de winkels. Waar ik feitelijk altijd een vinger in de pap had gaat het nu ook buiten mij om, en dat is wat ik feitelijk wil. Ik schrijf daarin over de nieuwe economie, delen, nieuwe ecosystemen die in elkaar grijpen wat uiteindelijk leidt tot een kanteling van de samenleving. Dat is ook wat Jeelink is, het is het linken, verbinden van mensen, producten en de samenleving. Op basis van vitaliteit, social fair en circulariteit werken we schouder aan schouder aan een gezondere wereld waarin genieten centraal staat.
Voorbij de THT laat je bewuster kijken naar de samenleving, naar je werk en naar jezelf. Zolang je oog hebt voor je eigen kracht en die kunt verbinden met de unieke talenten van anderen. Dat is de kracht van samen!
NB: Dit artikel verscheen eerder deze week in onze papieren versie "update" welke huis aan huis is verspreid in het HAL-gebied