MIDWOUD - Wat doe je als je fysieke winkel dicht is, maar je online shoppers toch nog een unieke ervaring wilt bieden? Oldwood de Woonwinkel maakt tegenwoordig gebruik van augmented reality om haar online bezoekers de meubels via mobiel in hun kamer te laten projecteren.

Voor Ton van Leeuwen / Oldwood was de sluiting van de showroom vanzelfsprekend een grote domper. Voor het team van Oldwood bleef het echter van groot belang dat nieuwe klanten de producten nog steeds goed konden bekijken én ervaren. Zo kwamen zij terecht bij een innovatieve technologie genaamd augmented reality; een extra laag over de werkelijkheid. Online shoppers kunnen zo een meubelstuk in 3D bekijken, maar via mobiel ook direct in hun kamer projecteren om zo te zien hoe het meubelstuk staat in hun kamer.

Ervaring blijft van groot belang bij online shoppen
“Toen we hoorden van augmented reality wisten wij direct dat dit goed bij ons bedrijf zou passen. Wij vinden het belangrijk dat onze klanten een goed gevoel hebben bij onze meubels. Nu de fysieke winkel dicht is, biedt deze technologie onze klanten een unieke ervaring; ze kunnen zo alsnog zien hoe de verschillende meubelstukken thuis zullen staan. De afmeting, het design; elke kamer heeft zijn eigen stijl en dankzij augmented reality kunnen klanten het meubelstuk zo in hun kamer projecteren. Elke dag projecteren tientallen online bezoekers bijvoorbeeld onze houten tv – meubel in hun kamer, voor ons een teken dat het gewaardeerd worden door onze klanten”, aldus een enthousiaste van Leeuwen.

Technologie biedt nieuwe mogelijkheden
Volgens Lennart Maas, oprichter van augmented reality bureau AR Technologies, blijft de technologie omtrent augmented reality zich verder ontwikkelen. “Wij zien dat grote spelers als Apple en Facebook zich actief bezig houden met augmented reality. Zij zien veel meerwaarde in het feit dat augmented reality een unieke ervaring kan bieden en meer betrokkenheid genereerd bij producten. Wij zien het zelf ook bij onze klanten, die steeds vaker vragen hoe zij hun producten in 3D kunnen laten omzetten om het vervolgens klaar te maken voor gebruik in augmented reality. Of het nu meubelstukken zijn of kleding, tegenwoordig gaan veel verkopen via webshops, dus is augmented reality zeer effectief toe te passen. Het brengt online weer een beetje offline, wat in deze huidige tijd erg goed van past komt”, aldus Maas.