HEERHUGOWAARD - Elektrische rijders in Heerhugowaard zijn goed op weg. Ze rijden op groene stroom, wat zorgt voor een beter klimaat en schone lucht. Geen schadelijke uitlaatgassen, dat lucht letterlijk op. En het worden er steeds meer. Afgelopen jaar is het aantal elektrische auto’s in Heerhugowaard meer dan verdubbeld. En inmiddels tellen we in Langedijk en Heerhugowaard samen meer dan 100 publieke laadpalen, met ieder twee laadpunten. Om al die auto’s zo duurzaam mogelijk op te laden, werkt de gemeente Heerhugowaard samen met laadpaalexploitant Total en MRA-Elektrisch (MRA-E) aan slim laden.


Monique Stam, wethouder mobiliteit en duurzaamheid, legt uit hoe het zit: “Wie in Heerhugowaard elektrisch gaat rijden en geen eigen oprit heeft, kan bij de gemeente een publiek laadpunt op straat aanvragen. Daar laad je al gegarandeerd met groene stroom, maar 24 van die punten zijn nu aangepast voor slim laden. En dat maakt het nog mooier. Slim laden betekent: zoveel mogelijk laden als de zon schijnt of de wind hard waait. Zo benutten we de pieken in het aanbod van zonne- en windenergie beter en dat is goed voor de stabiliteit van ons elektriciteitsnetwerk. Extra dikke elektriciteitskabels zijn dan niet of minder snel nodig.”

Elektrisch laden met zon en wind
De technologie die in de 24 laadpunten is toegepast is nieuw. Hiermee loopt Heerhugowaard voorop in de ontwikkeling van het elektrisch rijden. Er worden slimme algoritmes gebruikt en het stroomaanbod wordt continu gemeten. Is het aanbod van zonne- of windenergie groot, dan wordt de elektrische auto met maximaal vermogen geladen. Automatisch, zonder dat de elektrische rijder er iets voor hoeft te doen. “Heel gebruikersvriendelijk dus”, aldus Stam. “Een sticker op de laadpaal laat zien dat er slim wordt geladen.”

Priority Charging
Omgekeerd werkt het ook. Is het aanbod van zonne- of windenergie klein, dan wordt de elektrisch auto juist met iets minder vermogen opgeladen. Het laden kan zelfs even onderbroken worden. Een laadsessie die normaal 4 uur duurt kan zo een half uur langer duren. Dit gebeurt vooral ‘s nachts, als de auto lang genoeg aan de laadpaal staat om volledig op te laden. Zo hoeft de elektrische rijder bijna niets van het slim laden te merken. Heeft de elektrische rijder haast of wil hij om een andere reden van het slim laden afzien? Dan is er ‘Priority Charging’. Met een speciale app (Charge Assist van Total-partner Greenflux) schakelt de elektrische rijder het slim laden voor de duur van de laadsessie eenvoudig uit. De auto wordt dan met standaard vermogen opgeladen.

Blik vooruit
Stam: “Het kabinet heeft bepaald dat in 2030 elke nieuw verkochte auto elektrisch moet zijn. Dat jaar zullen er in Nederland naar verwachting al 2 miljoen elektrische auto’s zijn. De meeste mensen hebben geen eigen oprit en zullen op straat moeten kunnen laden. Gemeenten hebben de taak om ervoor te zorgen dat de benodigde publieke laadpunten er komen. Op tijd, goed én toekomstbestendig. Daar werken we in Heerhugowaard dus aan.”

Benieuwd waar u in Heerhugowaard een publieke laadpaal kunt vinden of wilt u zelf een laadpaal aanvragen? Bekijk alle informatie over laadpalen.