HEERHUGOWAARD/LANGEDIJK - Tussen vrijdag 24 december en maandag 3 januari zijn veel digitale systemen van de gemeenten Langedijk, Heerhugowaard en Dijk en Waard niet beschikbaar. Daardoor kunnen inwoners en ondernemers tijdelijk minder gemeentezaken regelen. Dit heeft te maken met de voorbereidingen rondom de fusie: meer dan 200 systemen worden in deze periode overgezet en samengevoegd naar nieuwe systemen voor Dijk en Waard. Dienstverlening die spoed heeft, wordt wel geleverd in deze periode.
Het samenvoegen en koppelen van alle systemen wordt achter de schermen al een jaar voorbereid. Een omvangrijke technische klus. Alle zeilen worden bijgezet om in januari 2022 als gemeente Dijk en Waard weer alle producten en diensten te kunnen leveren. Door het overzetten van gegevens en samenvoegen van systemen, kunnen sommige diensten en producten tussen 24 december en 3 januari niet worden geleverd. Zoals het verlengen of ophalen van een paspoort of rijbewijs, het aanvragen van een vergunning of de status van een lopende aanvraag inzien.
Open maar met een aangepaste dienstverlening
De gemeenten blijven tussen 24 december en 3 januari volgens de normale openingstijden open en bereikbaar. Maar veel digitale producten of diensten kunnen niet worden aangevraagd of verleend. Inwoners kunnen in deze periode alléén telefonisch of via een bezoek aan het gemeentehuis (Parelhof 1 in Heerhugowaard) of De Binding (Bosgroet 2 in Zuid-Scharwoude) een melding doen. Ook een afspraak maken om grofvuil op te halen is alléén telefonisch mogelijk. Aan inwoners wordt gevraagd rekening te houden met de aangepaste dienstverlening en zoveel mogelijk zaken vóór 24 december of na 3 januari te regelen. Kijk voor de meeste actuele informatie op www.gemeentelangedijk.nl/aangepaste-dienstverlening of www.heerhugowaard.nl/aangepaste-dienstverlening.
Januari 2022: de gemeente Dijk en Waard start op
Vanaf maandag 3 januari start de nieuwe gemeente op. Naar verwachting is het grootste deel van de producten en diensten dan weer beschikbaar. Het opstarten kan er wel voor zorgen dat inwoners in de eerste weken van januari wat langer moeten wachten aan de telefoon of dat een digitale aanvraag nog niet helemaal soepel verloopt. Dat komt onder andere doordat bepaalde gegevens pas in het begin van januari overgezet kunnen worden én vanwege het verwerken van de spoedaanvragen en aangiftes uit december.