Zaken doen met het buitenland is een enorme opsteker voor een bedrijf. Als er ook buiten Nederland interesse is voor je producten dan kan dat flinke groei van de omzet en dus van je bedrijf geven. Maar transporten naar het buitenland vragen wel extra aandacht. Hierover moet je goede afspraken maken met één of meer bedrijven binnen de transportsector, zeker als het om een terugkerend transport gaat. Je wilt je afnemers immers enige zekerheid geven over de levering van hun orders.

Douane afhandeling

Binnen de EU is er vrij transport van goederen. Dat betekent dat er aan de grenzen in principe niet meer wordt gecontroleerd. Maar vanwege mensensmokkel stellen EU landen soms toch weer controles in. Bij een transport naar Frankrijk kun je dus weer te maken krijgen met grenscontroles. In zo’n geval moeten de papieren van de lading in de truck in orde zijn. Maar ook als je transport op zijn bestemming arriveert kun je te maken krijgen met en controle. Daarom is het papierwerk hoe dan ook belangrijk. Want ook al zijn de grenzen open, dat wil natuurlijk niet zeggen dat je straffeloos kunt smokkelen of je op een andere manier niet aan de voorschriften houden.

De kosten voor transport

Voor een regelmatig transport naar Spanje kun je met een transportbedrijf vaak een vaste afspraak maken. Een transporteur maakt graag lange termijn afspraken voor een vaste rit naar het buitenland. Als je zeker weet dat je de komende maanden of misschien wel jaren levert aan een klant in Spanje, Frankrijk, Italië of een ander land dan kun je vaak tegen scherpe tarieven het transport regelen. Een ander voordeel is dat er altijd een chauffeur voor je beschikbaar is. Gaat het om een incidenteel transport dan kan het gebeuren dat je op je beurt moet wachten tot er een vrachtwagen rijdt naar het land van bestemming die nog ruimte over heeft. Gezien het enorme personeelstekort in de sector is het vaak onzeker wanneer je een vracht kunt laten vervoeren.

Zelf je transport verzorgen

Grote bedrijven die regelmatig transporteren naar het buitenland werken vaak met eigen wagens en eigen chauffeurs. Dat kan natuurlijk alleen als je zeker weet dat je de komende jaren werk hebt voor deze mensen. Je moet ze namelijk in loondienst nemen. Werken met zzp’ers kan alleen als het gaat om incidentele ritten en niet als het om regelmatig vervoer draait. De Belastingdienst gaat namelijk vanaf 2025 strenger handhaven op het verdringen van vast werk door zzp’ers. Je moet dan mensen in dienst nemen of je riskeert een forse boete wegens het ontduiken van het betalen van premies voor sociale zekerheid. Zelfstandigen zijn immers niet verzekerd als ze ineens geen werk meer hebben of wegens ziekte niet kunnen werken. Uitbesteden aan een transportbedrijf is daarom voor de meeste bedrijven die goederen exporteren de beste en goedkoopste optie.