Het genereren van teksten lijkt vandaag de dag wel kinderspel. Tools als ChatGPT schudden ze uit hun mouw of het niets is en in veel gevallen nog gratis ook. Maar als je kritisch naar deze teksten kijkt dan moet er toch een belletje gaan rinkelen. Zeker als je meerdere teksten over eenzelfde onderwerp laat schrijven. Ze lijken pijnlijk veel op elkaar. Als je teksten laat schrijven door AI dan moet je je ervan bewust zijn dat je concurrent, die dat kunstje ook toepast, in grote lijnen dezelfde content gepresenteerd krijgt. Niet bepaald goede reclame en zeker niet goed voor de online vindbaarheid van je website door zoekmachines als Google en Bing.

Unieke content scoort

De content op je website scoort het beste als die uniek is. Niet alleen qua inhoud, maar ook qua schrijfstijl. Een professionele tekstschrijver kan zich inleven in een bedrijf. Hij of zij kan inschatten welke teksten goed passen bij het bedrijf en de sfeer die het bedrijf wil uitstralen. Bovendien is de kans zeer groot dat een tekstschrijver kiest voor woorden en zinnen die een AI tool niet verzint. Dat komt omdat de AI tools van oorsprong Engelstalig zijn. Ze genereren teksten in het Engels en die worden vervolgens ‘as we speak’ vertaald. Dat geeft een nogal statisch verhaal dat op heel wat punten behoorlijk krampachtig over komt. Uniek zijn de teksten sowieso niet. Dagelijks gebruiken miljoenen mensen AI-tools en die krijgen toch allemaal min of meer hetzelfde voorgeschoteld. De kans op feitelijke onjuistheden ligt bovendien zeer nadrukkelijk op de loer.

Werving en selectie

Een ander fenomeen is de werving van nieuw personeel. Een pakkende vacaturetekst moet mogelijke kandidaten aanspreken en ook de gewenste informatie bevatten. Je kunt ook vacatureteksten laten schrijven door een professional. Deze maakt daarbij uiteraard gebruik van de informatie die de opdrachtgever verstrekt. Zorg er dus altijd voor dat die informatie, juist, volledig en actueel is. Geef zo veel mogelijk informatie, zodat de schrijver hier een selectie uit kan maken en ook gebruik kan maken van opsommingen, bijvoorbeeld van taken binnen de functie of arbeidsvoorwaarden. Een geïnteresseerde kan op die manier snel zien of een vacature bij hem past en of de arbeidsvoorwaarden hem aanspreken. Let erop dat je een vacature die is ingevuld tijdig weer van je website haalt.

Wordt mijn website goed gevonden?

Online zoekmachines werken met zoekwoorden. Ze checken razendsnel of de zoektermen die een gebruiker invoert voorkomen op jouw website. Zo ja, dan wordt jouw website als mogelijke optie weergegeven. Het is dus zaak om de teksten op jouw website de juiste zoektermen bevatten. Dit wordt SEO genoemd, Search Engine Optimization, in het Nederlands zoekmachine optimalisatie. Je kunt dit soort teksten zelf maken, maar je kunt ook SEO teksten laten schrijven door een professional. Die kan eventueel ook onderzoek doen welke zoektermen in jouw branche het populairst zijn. Unieke zoektermen leveren wel een beter resultaat op, maar de kans dat die worden ingevoerd door een zoeker is natuurlijk kleiner.