De gemiddelde Nederlander hecht veel waarde aan de reviews over bedrijven online. Dit is een van de grote voordelen van het internet en de toename van online aankopen wanneer u daar een goede reputatie hebt weten op te bouwen als bedrijf. Producten en diensten zullen niet alleen makkelijker te vinden zijn, maar ook eerder worden aangeschaft met behulp van een goede algehele beoordeling op Google en andere platformen die bekend staan om hun eerlijke recensies. Op deze pagina leest u alles over het belang van goede reviews voor bedrijven die zich richten op Nederlandse klanten.

Het belang van online reviews

Om het belang van online reviews te begrijpen, hoeft u eigenlijk alleen maar naar uzelf te kijken. Wanneer u een hotel gaat boeken of een product gaat kopen op een e-commerce platform, is het vaak haast een automatisme geworden om even naar de beoordelingen te kijken voordat er een definitieve keuze wordt gemaakt. Bij bekende producten zijn hier vaak honderden reviews te zien en laten mensen naast een beoordeling in de vorm van een aantal sterren handige informatie achter. Hiermee kunnen potentiële kopers niet alleen zien dat er een hoge beoordelingen is gegeven maar ook waarom.

Wanneer een product geen goede beoordelingen heeft zal dit al snel het tegenovergestelde effect opleveren. De kans is groot dat mensen die dit zien alsnog besluiten om het niet aan te schaffen, terwijl ze dat eerder misschien juist wel van plan waren. Daarom is veel bedrijven er alles aan gelegen om voor goede reviews te zorgen. Als de gemiddelde beoordeling voor bepaalde producten en diensten of voor een onderneming als geheel laag is, is het dan ook zaak om hier iets aan te doen. Doet u dit niet, dan is de kans groot dat dit veel klanten kost.

Hoe goede reviews te verzamelen

Om zo veel mogelijk betrouwbare beoordelingen van Realreviews.io en andere beoordelingsplatformen te verzamelen, kunt u verschillende dingen doen. Het is daarbij aan te raden om een onafhankelijk platform te gebruiken omdat dit meer vertrouwen zal uitstralen naar klanten die reviews achterlaten en de buitenwereld. Daarnaast kunt u de uitnodigingen voor het achterlaten van een review automatiseren, bijvoorbeeld door ze mee te sturen met aankoop bevestigingen en facturen iedere keer dat een klant iets aanschaft.

Op deze manier is het vaak al mogelijk om veel goede reviews te verzamelen, maar als u wilt dat het echt snel gaat kunt u er natuurlijk ook iets voor teruggeven. Door bezoekers in ruil voor het achterlaten van een review een korting te bieden of een andere unieke actie te verzinnen neemt het aantal personen dat een recensie achterlaat vaak snel toe. De kans wordt daarbij ook groter dat er veel positieve feedback verzameld zal worden.

Haal de beste resultaten uit recensies

Niet alleen helpt het om online een betere naam op te bouwen, door goed naar de reviews die u krijgt te luisteren kunt u ook veel informatie inwinnen. Als er veel beoordelingen worden geschreven is de kans groot dat u een patroon zult zien waarbij veel klanten aangeven tevreden of juist ontevreden te zijn over bepaalde zaken. Deze informatie is ontzettend nuttig en waardevol, omdat u er direct inzichten mee krijgt over wat er beter kan. Bovendien kunnen deze aanpassingen dan meteen worden doorgevoerd.

Het is naast met de slechte reviews ook mogelijk om met goede beoordelingen wat te doen. Als deze precies uitstralen wat u als onderneming probeert te bereiken of uit te stralen, is het bijvoorbeeld mogelijk om deze op de website te zetten of op andere platformen waar u actief bent. Daardoor krijgen nog meer mensen mooie recensies te zien en dat zal nieuwe klanten helpen om over de streep getrokken te worden. Buiten dat is het altijd goed om het maximale uit de complimenten die worden gegeven in een goede review te halen.

Nederlandse consumenten overtuigen met reviews

Wanneer u een goed product hebt en uitstekende service levert, hoeft u normaal gesproken potentiële klanten niet echt meer te overtuigen. Online werkt dit echt anders. Zelfs als u alles goed voor elkaar hebt, kunnen een aantal slechte recensies roet in het eten gooien. Bedrijven die online actief zijn zullen er daarom alles aan moeten doen om Nederlandse consumenten met hun beoordelingen te kunnen overtuigen. Als dit niet lukt is de kans groot dat u daar klanten door misloopt.

Aan de andere kant kunnen recensies de ideale manier zijn om klanten te overtuigen als deze nog twijfelen. Deze helpen, zeker wanneer ze goed zijn en positieve feedback bevatten, veel consumenten met het makkelijker maken van de beslissingen die ze nemen. Voor bedrijven kan het als een ware boost voor de omzet fungeren als zij een goede reputatie hebben met dank aan hun reviews online. Daardoor is het zeer begrijpelijk dat veel ondernemers zich hiermee bezig houden en hen er alles aan gelegen is zoveel mogelijk sterren in de wacht te slepen op verschillende beoordelingsplatformen.