In de huidige maatschappij schieten kleine nieuwe ondernemingen als paddenstoelen uit de grond. Heb jij een start-up en wil je groeien en de concurrenten de baas blijven? Een app laten maken of een sterke content creator in dienst kunnen het verschil maken. In dit artikel geven we je vier tips om je startup naar een hoger plan te tillen.


Een USP en doelgroep

Allereerst: er zijn waarschijnlijk honderden bedrijfjes die ongeveer hetzelfde aanbieden als jij. Maak voor jezelf helder wat jouw Unique Selling Point is (USP) en wat jou dus onderscheidt van de concurrent. Misschien ben jij wel de enige bakker in de buurt die biologisch bakt, of misschien is jouw marketingbureau speciaal gericht op jonge ondernemers. Bedenk aan de hand van jouw USP wat jouw doelgroep is, zodat je gericht kunt gaan marketen.

Digitaliseren

Tegenwoordig is alles digitaal en als jij als ondernemer wil dat jouw start-up kans van slagen heeft, is het zaak om zelf ook te digitaliseren. Heb jij een eigen webwinkel? Laat een app ontwikkelen, zodat mensen niet via de mobiele website hoeven te winkelen, maar gemakkelijk in de app. Investeer daarnaast ook in content creators, fotografen en videografen voor aantrekkelijke content op de sociale media. Zodat je ook daar goed voor de dag komt.

Investeren in een sterk team

Wanneer je net voor jezelf begonnen bent, is het best een uitdaging om een team te vinden dat bij je past. Je wilt graag enthousiaste en gemotiveerde mensen in je team. Je kunt bijvoorbeeld stages en traineeships aanbieden om jonge mensen in je team te winnen en naast de standaard vacaturebanken ook werven via bijvoorbeeld sociale media. Als je je post laat sponsoren is deze ook zichtbaar voor niet-volgers. Wellicht krijg je enkele enthousiaste reacties.

Verbeter klantenservice

Om je bedrijf te laten groeien wil je een tevreden klantenkring opbouwen. Om de klanten tevreden te houden is het ontzettend belangrijk om de klantenservice up to date te houden. Zodra de klantenservice te druk wordt is het zaak om daar meer mensen voor aan te nemen, want als er iets is waar klanten een hekel aan hebben, is het lang wachten aan de telefoon of nog erger: praten met een chatbot. Een uitstekende klantenservice komt je beoordelingen op bijvoorbeeld Google reviews of Trustpilot ten goede en dat draagt ook weer bij aan het uitbreiden van een enthousiaste klantenkring.