DIJK EN WAARD - De Duitse arbeidsmarkt is in trek. Dat is niet zo gek, want ook voor Nederlandse bedrijven heeft Duitsland een hoop te bieden. Ondernemers die personeel willen werven in Duitsland hebben dus een slim plan, maar hoe zet je dat plan om in actie? Waar moet je allemaal aan denken bij het werven van Duits personeel? En hoe richt je je tot de Duitse arbeidsmarkt? Dat lees je in dit artikel.

Duitse afzetmarkt ideaal voor Nederlandse bedrijven

Om te beginnen zetten we kort uiteen waarom de Duitse arbeidsmarkt interessant is voor Nederlandse bedrijven. Allereerst heeft Duitsland de grootste economie van heel Europa. Er wonen namelijk 83 miljoen mensen in Duitsland en de afzetmarkt voor producten en diensten is daarmee enorm. Daarnaast heeft de Duitse arbeidsmarkt een laag personeelsverloop. Dat houdt in dat werkgevers minder hoge kosten hebben aan het werven en inwerken van nieuw personeel in vergelijking met bijvoorbeeld Nederlandse werkgevers op de Nederlandse arbeidsmarkt. Ook deelt Duitsland natuurlijk een grens met Nederland, en heeft het daarmee een ontzettend gunstige ligging. Daarnaast maken de culturele overeenkomsten tussen Duitsland en Nederland de Duitse arbeidsmarkt aantrekkelijk voor Nederlandse bedrijven. Dat klinkt allemaal als muziek in de oren voor Nederlandse ondernemers, maar helaas is er één nadeel. De Duitse arbeidsmarkt is momenteel een krappe arbeidsmarkt. Hoe ga je dan te werk?

Hoe werf je dan Duits personeel?

Het werven van Duits personeel is niet per se makkelijk, maar er zijn wel mogelijkheden. Als je bedrijf of organisatie overweegt om uit te breiden naar Duitsland of om een andere reden Duits personeel aan te trekken, dan kun je een recruitment specialist inschakelen. Een recruitment specialist weet, zoals de naam al impliceert, op gespecialiseerde manier met de recruitment van Duits personeel om te gaan. Een recruitment specialist is namelijk op de hoogte van alle belangrijke kenmerken van de desbetreffende arbeidsmarkt, en de doelgroep van de beoogde werknemer. In dit geval weet een recruitment specialist dus precies hoe Duits personeel aangetrokken moet worden.

Accountmanagers in Duitsland

Een accountmanager bezoekt oude en nieuwe klanten binnen een bepaald verkoopgebied, zoals delen van Duitsland. Een andere term voor accountmanager is klantbeheerder of verkoper. Een recruitment specialist kan een accountmanager voor je aanstellen, die voor jou aan de slag gaat in Duitsland. Dat gebeurt in delen van Duitsland die anders zijn verdeeld dan we in Nederland gewend zijn. In Nederland zou een accountmanager of klantbeheerder zich bijvoorbeeld ontfermen over de klantenkring in Noord- of Zuid-Holland. In Duitsland gebeurt dat bijvoorbeeld per Bundesland of per postcodegebied. Ook dat is wederom een reden om een recruitment specialist in te schakelen bij het werven van personeel in Duitsland. Met een accountmanager in Duitsland weet je zeker dat jouw producten of diensten zich uitstrekken naar de gewenste gebieden van de Duitse afzetmarkt.