DIJK EN WAARD - Een eigen webshop beginnen. Tijdens de COVID periode was dit voor vele winkeliers dé oplossing om de huidige gang van zaken door te laten lopen. Waar de winkelier namelijk niet langer meer in de fysieke winkel terecht kon, kon dit gelukkig nog wel online. Niet meer gezellig struinen door de lange winkelstraten, lekker lang lunchen en koffie drinken, maar online jouw producten kopen in een webwinkel vanaf de bank was het nieuwe winkelen geworden. De pakketbezorgers kregen het drukker dan ooit en levertijden liepen op. Toch waren veel ondernemers blij dat de mogelijkheid er was.


Zelf een webshop starten

Waar het voorheen voornamelijk de grotere partijen waren die met hun web shop de markt domineerden, kwamen er steeds meer kleinere spelers bij. De kleding zaak om de hoek, de kleine lokale speelgoedwinkel en in sommige gevallen zelfs bakkers en fruitwinkels wisten de weg naar online te vinden. Dit terwijl het voor velen onbekend terrein was. Het zelf openen van een internetwinkel is namelijk zo eenvoudig nog niet wanneer je dit nog nooit eerder hebt gedaan. Zo is het van belang om een goede hostingpartij te vinden die ervoor kan zorgen dat jouw webwinkel te allen tijde in de lucht blijft, maar is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw assortiment (ook online) altijd up to date is, consumenten gemakkelijk kunnen bestellen én dat ze jouw shop überhaupt kunnen vinden. Hier komt dus veel meer bij kijken dan enkel en alleen een internetshop lanceren.

Een online succesverhaal

Wil je van jouw online handel dus echt een succes maken, dan is het vanaf de start van belang dat je dit goed aanpakt. Neem bijvoorbeeld een online marketeer of online marketingbureau in de hand die ervoor kan zorgen dat jouw online bekendheid groeit en dat je op verschillende online kanalen zichtbaar bent. Zo is de populariteit van marketplaces als Bol.com enorm gegroeid de afgelopen jaren en is het bijna een gemiste kans wanneer je hier niet zichtbaar bent. Kies bijvoorbeeld voor een full service amazon agency die je hierbij kan helpen. Deze weet alle ins en outs van dit kanaal en kan ervoor zorgen dat deze extra omzet genereert, naast hetgeen wat je al haalt uit de webshop zelf.

En dat is niet alles. Niet alleen het assortiment kan namelijk de aankoop van een consument beïnvloeden, ook het bezorg- en retourbeleid kan doorslaggevend zijn. Zorg er dus voor dat je betrouwbare bezorgpartijen aansluit die niet alleen adequaat kunnen leveren, maar waarbij pakketjes ook gemakkelijk geretourneerd kunnen worden. Tenslotte zijn ook de betaalpartijen belangrijk. Is een klant bijvoorbeeld verplicht om direct bij aanschaf te betalen, of kan dit ook achteraf? Ook dit kan van invloed zijn of iemand wel of niet overgaat tot een aankoop.

Kortom, bij het opzetten van een eigen webshop komt een hoop kijken. Zorg er vooral voor dat je dit proces vanaf de basis af aan goed aanpakt, zodat je later niet voor verrassingen komt te staan. Verzamel een groepje professionals om je heen die jou kunnen helpen jouw avontuur tot een succes te maken en steek er alle tijd en liefde in die je hebt. Zeker weten dat het dan een succes zal worden!