Een gesprek met de werkgever weigeren tijdens ziekte is in dat geval niet toegestaan, want de werknemer is verplicht om toe te lichten waarom die vindt dat hij niet kan werken. Ook moeten er afspraken worden gemaakt over het vervolg.
Welke informatie mag de medewerker opvragen?
De medewerker hoeft bij een ziekmelding in het gesprek met de werkgever niet te vertellen wat de klachten zijn. Hij kan volstaan met aangeven welke taken hij niet kan uitvoeren en wat hem daarin beperkt. De medewerker kan er bijvoorbeeld melding van maken dat hij geen hele dagen kan werken, veroorzaakt door een oorzaak als een arm die niet goed gebruikt kan worden omdat de pols in het gips zit of slecht slapen. Het opvragen van medische informatie is de werkgever niet toegestaan. Ook mag de vraag of de medewerker de huisarts heeft bezocht niet worden gesteld. Wel mag hij vragen of de ziekte het gevolg is van een arbeidsongeval en of de werknemer adequate behandeling heeft gezocht. De werkgever heeft recht op die informatie omdat hij het recht op loondoorbetaling moet vaststellen. De medewerker dient daarom duidelijk te maken welke beperkingen er zijn. De werkgever heeft als dit bekend is ook het recht om te weten wanneer herstel van functioneren wordt verwacht.
Wie mogen ziekte en arbeidsongeschiktheid beoordelen?
De medewerker is verplicht om alle controlevoorschriften die door de werkgever zijn opgesteld tijdens het verzuim na te komen, voor zover die redelijk zijn in verhouding tot de wetgeving. Dit betekent niet dat de werkgever zelf de controletaak van de arbodienst of bedrijfsarts mag overnemen. Daarover bestaat duidelijke wetgeving. De beoordeling van ziekte en arbeidsongeschiktheid die daaruit voortvloeit, is aan de verzekeringsarts of de bedrijfsarts. Voordat hij kan worden gedwongen om een deskundige zoals een bedrijfsarts in te schakelen, mag de werkgever zichzelf wel eerst een oordeel vormen over een ziekmelding.
Hoe zijn misstanden te voorkomen?
De bovengenoemde informatie houdt niet in dat een medewerker 24 uur per dag beschikbaar moet zijn voor diens werkgever. Het betekent ook niet dat een werkgever een zieke werknemer te pas en te onpas mag bellen. Op de normale werktijden hoort de medewerker beschikbaar te zijn voor overleg. Beide partijen kunnen het beste hun verwachtingen uitspreken en goede afspraken maken om misstanden te voorkomen. Maar de beste remedie schuilt in een proactief verzuimbeleid met behulp van een arbodienst in Amsterdam, Alkmaar, Utrecht, Rotterdam, Den Haag of een andere stad in Nederland om ziekteverzuim te verlagen. Op die manier zijn onduidelijkheden en problemen bij ziekte überhaupt niet aan de orde.