DIJK EN WAARD - In onze huidige digitale wereld is het voor ondernemers van grote waarde om online zichtbaar te zijn. Een goede website is dan ook een essentieel onderdeel hiervan, bijvoorbeeld voor de webshop. Het doel van search engine optimization (SEO), ofwel zoekmachine optimalisatie, is daarom om de website zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de zoekmachine. Zo behaalt de website hoge posities in het zoekverkeer en kun je jouw gewenste doelgroep bereiken. Maar welke rol speelt linkbuilding precies in dit verhaal? In dit artikel lees je er meer over.
Wat houdt linkbuilding in?
Linkbuilding is het proces van het vergaren van links op externe websites die naar de eigen website linken. Dergelijke links worden ook wel ‘backlinks’ genoemd. Hierbij is het echter wel van belang dat de externe websites waarop de link wordt geplaatst kwalitatief en relevant zijn. Wanneer deze domeinen autoriteit hebben, wordt deze namelijk als het ware overgedragen aan de eigen website. Daarnaast is het essentieel dat de externe website binnen het thema of de context van de eigen website valt.
Linkbuilding en zoekmachine optimalisatie
Er zijn een heleboel factoren die Google meeneemt in het bepalen van de ranking van de zoekresultaten. Zo is een kwalitatieve website die technisch geoptimaliseerd is van groot belang. Maar ook het aantal backlinks dat verwijst naar jouw website is een belangrijke pijler. Een backlink geldt als het ware als een stem of aanbeveling van het verwijzende domein. Op het moment dat externe domeinen jouw website aanbevelen, geeft dit een sein door aan Google dat jouw website een expert is binnen deze context. Aangezien zoekmachines de meest relevante resultaten willen weergeven, zal jouw website daardoor stijgen in de zoekresultaten.
Het vergaren van kwalitatieve links
Echter betekent dit niet dat het de bedoeling is om zoveel mogelijk backlinks op externe websites te verkrijgen. Het is namelijk van essentieel belang dat de backlinks ook daadwerkelijk van kwaliteit zijn. Naast het feit dat het externe domein autoriteit en relevantie moet hebben, houdt dit ook in dat de link in een relevante en organische context moet staan. Dit is waar copywriting om de hoek komt kijken. Door het verwerken van backlinks in informatieve content, zal er nog meer relevantie worden meegegeven. Er zijn dus veel elementen waar je rekening mee moet houden als het om linkbuilding gaat. Hierdoor is het verstandig om linkbuilding uit te besteden bij een linkbuilding agency.
Samenvattend, hebben zoekmachines als doel om hun bezoekers de beste resultaten voor hun zoekopdrachten te tonen. Als onderneming kun je hierop inspelen door middel van SEO technieken. Een belangrijk onderdeel hiervan is linkbuilding, omdat backlinks aan de zoekmachine tonen dat andere domeinen jouw websites als het ware aanraden. Heeft jouw onderneming al linkbuilding geïmplementeerd binnen de marketingstrategie?