De eerste officiële Grand Prix van de Formule 1 vond plaats in 1950. Inmiddels is het een populaire autosport waar dag in dag uit veel mensen zich mee bezighouden. Maar er is wel veel veranderd zo door de jaren heen. In het begin van de jaren 50 was het echt wel een hele andere sport dan tegenwoordig. Toen waren de auto’s erg licht en snel, en opvallend genoeg waren toen de veiligheidsmaatregelen maar minimaal. Op dat moment droegen de coureurs slechts een helm van leer en een eenvoudige overall. Ook waren de circuits nog maar slecht beveiligd, met weinig vangrails of uitloopzones, waardoor ongelukken vaak slecht afliepen. In die tijd reden coureurs zoals Juan Manuel Fangio en Stirling Moss onder levensgevaarlijke omstandigheden. Dit is nu wel heel anders.

Formule 1 motoren vroeger

De motoren van de Formule 1-auto’s hadden vroeger krachtige motoren, alleen waren ze afhankelijk van veel mechanische grip en de coureurs moesten vechten om hun voertuigen onder controle te houden. Maar dat is later wel sterk veranderd. Ook toen al hielden veel mensen de F1 stand nauwlettend in de gaten. Binnen de jaren zeventig en tachtig vonden er grote technologische innovaties plaats binnen de Formule 1. Toen vond bijvoorbeeld de introductie van vleugels plaats, waardoor auto's veel sneller werden in bochten. Maar op dat moment ondergingen de motoren ook een transformatie. Het gaat dan over de introductie van turbo’s in de jaren tachtig en dat zorgde voor ongekende vermogens, met sommige auto’s die meer dan 1000 pk produceerden tijdens kwalificatierondes.

Veiligheid en Formule 1

Als we dan verder gaan naar de jaren negentig en 2000, dan gaat het echt over de veiligheid binnen de autosport. Wat veel mensen bij is gebleven is de tragische dood van Ayrton Senna in 1994 tijdens de Grand Prix van San Marino. Vanaf dat moment zijn er drastische maatregelen genomen om de sport veiliger te maken. Hierdoor werden veel circuits aangepast, uitloopzones werden daardoor ook vergroot en de auto's werden voorzien van veiliger chassis en cockpits. Hierdoor zorgde tevens de technologische vooruitgang voor verbeterde betrouwbaarheid en controle van de auto's. De F1 kalender is van groot belang voor velen om te volgen, zodat ze geen enkele wedstrijd hoeven te missen.

De focus ligt nu binnen de Formule 1 niet alleen meer op de snelheid, maar ook is het gericht op duurzaamheid en hybride technologie. Zo zijn in 2014 de Formule 1 hybride motoren, de zogenaamde “power units”, veranderd naar een combinatie van een verbrandingsmotor en elektrische aandrijving. Het gaat dan over motoren die krachtiger en efficiënter zijn en veel milieuvriendelijker dan voorheen. Dit is wel een belangrijke ontwikkeling binnen de autosport.