Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) publiceerde recent resultaten van een onderzoek naar het online bestedingsgedrag van Nederlandse consumenten. Uit deze onderzoeksresultaten blijkt dat in de eerste helft van 2024 door circa acht op de tien Nederlandse consumenten boven de 12 jaar een online aankoop werd gedaan. Dat is het hoogste percentage van de afgelopen tien jaar en past bij een trend die men al langer ziet. In plaats van naar een fysieke winkel te gaan, geven steeds meer consumenten de voorkeur aan het online bestellen van producten. Het biedt hen comfort, maakt dat producten vooraf met elkaar vergeleken kunnen worden, enzovoorts.


De groei in de online bestedingen van consumenten maakt dat ook de vraag naar diensten van een online marketing bureau groeit. Voor bedrijven is het cruciaal om in deze tijd zichtbaar te zijn op het internet. Is een organisatie dat niet of onvoldoende, dan kiest de consument voor een concurrent. Zelf aan de slag gaan met online marketing kost vaak veel tijd en blijkt niet eenvoudig te zijn.

Inzetten op de eerste posities in de zoekresultaten

Veel bedrijven proberen de eerste posities in de zoekresultaten te bereiken, door bijvoorbeeld aan de slag te gaan met zoekmachine optimalisatie. Een marketingbureau in Amsterdam met een ruime ervaring in SEO geeft tegelijkertijd aan dat er meer vormen van online marketing zijn, die helpen de zichtbaarheid van een organisatie te verbeteren. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de mogelijkheden van een periodiek verstuurde nieuwsbrief, of kies voor het plaatsen van berichten op sociale platforms als Instagram, Facebook en LinkedIn. Door regelmatig nieuwe berichten te plaatsen, houden bedrijven hun bestaande klanten betrokken bij de organisatie. Online marketing draait niet alleen om het vinden van nieuwe klanten, maar zeker ook om het behoud van het bestaande klantenbestand.

Consumenten kiezen niet standaard voor een vaste aanbieder

Waar consumenten voorheen vaak naar dezelfde winkel gingen bij het kopen van kleding, een cadeau of bijvoorbeeld elektronica, is dat inmiddels niet meer het geval. De relatie tussen een winkelier en consument is veranderd met de komst van de diverse webshops. Consumenten zoeken tegenwoordig heel bewust naar de goedkoopste aanbieder van een product, kijken naar de mate waarin organisaties inzetten op een duurzame manier van werken, enzovoorts. Die factoren tezamen zijn belangrijker geworden, dan het aantal keer dat men een product gekocht heeft bij een bepaalde webshop. Het maakt het voor bedrijven uitdagend om de klantretentie op niveau te houden.