DIJK EN WAARD - Er was een tijd dat kantoren gevuld waren met het geluid van typemachines. Maar de tijd vliegt, en tegenwoordig is het het geluid van een berichtmelding op een smartphone of tablet dat niet meer weg te denken is. Het is de manier waarop de technologische revolutie de manier van zakendoen compleet op zijn kop heeft gezet, en automatisering is een onmisbaar onderdeel van deze transformatie. Maar hoe verandert automatisering nu precies de ICT van ondernemers?

Tijd is geld

Als ondernemer wil je graag bewust en gezond met je tijd omgaan. Gelukkig heeft automatisering via ICT tal van processen gestroomlijnd, en ervoor gezorgd heeft dat taken die vroeger uren of zelfs dagen in beslag namen, nu in een fractie van die tijd worden voltooid.

En die automatisering is merkbaar over het hele speelveld, van een facturatie, het voorraadbeheer of klantrelatiebeheer, geautomatiseerde systemen zijn verantwoordelijk voor het waarborgen van snelheid en efficiëntie.

Altijd en overal toegankelijk

De beperkingen van fysieke locaties zijn nog nooit zo minimaal geweest als vandaag de dag. Dankzij de digitalisering en automatsering van bijvoorbeeld cloudoplossingen hebben ondernemers direct toegang tot al hun data en applicaties, ongeacht hun locatie. Het is de combinatie van flexibiliteit en de mogelijkheid om op elk moment beslissingen te nemen dat ondernemers zaken laat doen als een sneltrein.

Data, data en nog eens data

Met automatisering komt een zee van gegevens beschikbaar die, mits correct geanalyseerd en gebruikt, puur goud kan zijn voor een onderneming. Misschien zijn het wel inzichten van het klantgedrag, markttrends, verkoopprestaties en nog veel meer. Er zijn tal van ICT diensten en tools die deze data voor ondernemers omzetten in bruikbare, winstgevende inzichten.

Beveiliging op voorsprong

Cyberdreigingen zijn aan de orde van de dag, en dat maakt adequate netwerkbeveiliging een onmisbare tak van de ICT. Automatisering binnen ICT heeft ook betrekking op beveiligingsprotocollen, zoals de manier waarop systemen regelmatig worden geüpdatet om bedreigingen een stap voor te blijven. Voor ondernemers betekent dit een veiligere bedrijfsomgeving.

Klantrelaties in het digitale tijdperk

Automatisering heeft ook de manier waarop bedrijven met hun klanten omgaan volledig getransformeerd. Chatbots zijn tegenwoordig slim genoeg geprogrammeerd om klanten met vele kwesties te helpen. Daarnaast zijn AI-gedreven klantenservicesystemen en geautomatiseerde marketingcampagnes vandaag de dag volledig in staat om gepersonaliseerde klantinteracties op schaal te implementeren.

Kortom, automatisering is voortdurend in ontwikkeling en bedrijven die niet mee-evolueren riskeren hun concurrentievoordeel te verliezen. De toekomst van ondernemen staat garant voor eindeloze mogelijkheden, en voor de ondernemer van vandaag is het vitaal om goed op te hoogte te blijven van het snel veranderende zakenlandschap.